Akta Angkatan Tentera 1972 (Pindaan 1996)
UNDANG-UNDANG MALAYSIA Akta 77
AKTA ANGKATAN TENTERA, 1972
SUSUNAN SEKSYEN
BAHAGIAN I
Seksyen
1. Tajuk ringkas dan mula berkuatkuasa.
2. Tafsiran.
3. Peruntokan mengenai perkhidmatan giat.
BAHAGIAN II
ANGKATAN TETAP MALAYSIA
4. Menubohkan angkatan tetap.
5. Keanggotaan angkatan tetap.
BAHAGIAN III
MENTAULIAHKAN DAN MELANTEK PEGAWAI-PEGAWAI ANGKATAN TETAP
6. Mentauliahkan pegawai
7. Jenis -Jenis tauliah
8. Tauliah kehormat
9. Pembatalan tauliah
10. Perlantekan pemangku naib leftenan laut, pegawai muda laut dan kedet.
11. Pembatalan perlantekan.
12. Kenaikan pangkat
13. Pertukaran daripada satu perkhidmatan kepada satu perkhidmatan lain.
14. Pertugasan pegawai-pegawai.
15. Peratoran-peratoran berkenaan dengan pertauliahan dsd. Pegawai.
BAHAGIAN IV
PENDAFTARAN DAN SHARAT-SHARAT PERKHIDMATAN BAGI ANGKATAN
TETAP
16. Siapa yang boleh didaftarkan.
17. Pehak berkuasa merekrut
18. Cara pendaftaran dan penyaksian.
19. Jawapan-jawapan falsu dalam kertas penyaksian.
20. Perekrutan yang tidak sah atau penggengguan terhadap perekrutan.
21. Pendaftaran dalam Tentera Darat hendaklah bagi suatu Kor tertentu.
22. Pertukaran dari satu Perkhidmatan kepada satu Perkhidmatan lain.
23. Pertugasan askar laskar
24. Tempoh pendaftaran
25. Perlanjutan dan pengurangan perkhidmatan.
26. Pertugasan samula askar laskar
Akta Angkatan Tentera 1972 (Pindaan 1996)
27. Penanggohan dalam hal
hal tertentu mengenai pemberhentian kerja atau pertukaran kepada
simpanan.
28. Perberhentian kerja.
29. Pertukaran kepada simpanan.
30. Menanggohkan pemberhentian kerja atau pertukaran kepada simpanan sementara menanti
perbicaraan kesalahan.
31. Rekrut boleh membayar untuk pemberhentian kerja.
32. Hak bagi pegawai waren berhenti kerja apabila di-turunkan ke pangkat biasa.
33.Pemberhentian
askar-laskar yang tidak sempurna akal.
34. Kaedah-kaedah bagi mengira perkhidmatan.
35. Sahnya penyaksian,pendaftaran dan pertugasan semula.
36. Peraturan-peraturan mengenai pendaftaran.
37. Tafsiran bagi Bahagian IV.
BAHAGIAN V
KESALAHAN-KESALAHAN
DAN HUKUMAN PERKHIDMATAN
Kesalahan-Kesalahan
Berkenaan Dengan Perkhidmatan Tentera
38. Membantu musoh.
39. Salah-laku oleh pemerintah dalam perjuangan.
40. Salah-laku oleh orang-orang lain dalam gerakan menentang musuh.
41. Membuat perhubungan dengan musuh.
42. Kesalahan-kesalahan terhadap semangat.
43. Menjadi orang tawanan perang kerana tidak patuh atau kecuaian yang di sengajakan; dan tidak
masuk semula dalam angkatan.
44. Kesalahan-kesalahan oleh atau berhubung dengan senteri,dsb.
45. Kesalahan berhubung dengan bekalan.
46. Penjarahan.
Dahagi dan Engkar
Perintah
47. Dahagi.
48. Tidak menghapuskan dahagi.
49. Tingkahlaku engkar perintah.
50. Tidak patuh kepada pegawai atasan.
51. Tidak patuh kepada perintah tetap.
52. Menghalang pegawai polis tentera.
53. Menghalang pegawai polis yang menangkap anggota angkatan tentera.
Menghindarkan atau Tidak
Melaksanakan Kewajipan Tentera
54. Tinggal Tugas.
55. Tidak hadir tanpa cuti.
56. Membantu dan menyembunyikan perkara tinggal tugas dan tidak hadir cuti.
57. Kenyataan palsu berkenaan dengan cuti.
58. Tidak menghadiri perbarisan atau tidak menjalankan kewajipan.
59. Berpura-pura sakit.
60. Mabuk.
Kesalahan-kesalahan
Berhubung dengan Harta
61. Kesalahan-kesalahan berhubung dengan harta awam dan perkhidmatan.
62. Kesalahan berhubung dengan harta anggota angkatan tentera.
63. Kesalahan pelbagai berhubung dengan harta.
Kesalahan Berhubung
dengan, dan oleh, Orang-orang dalam Jagaan
64. Penangkapan dan pengurungan luar peraturan.
65. Membenarkan lepas lari, dan melepaskan orangsalah secara tidak sah
66. Menentang penangkapan.67. Lepas lari dari jagaan yang sah.
Kesalahan-kesalahan
Pelayaran dan Penerbangan
68. Kehilangan atau membahayakan kapal atau kapal udara.
69. Penerbangan dsb. yang merbahaya.
70. Terbang rendah.
71. Penerbangan yang mengusarkan.
72. Perakuan yang tidak tepat.
73. Kesalahan-kesalahan oleh pegawai memerintah mengenai harta rampasan.
74. Lain-lain kesalahan mengenai harta rampasan.
Kesalahan-kesalahan
Berhubung dengan Tribunal Perkhidmatan
75. Kesalahan-kesalahan berhubung dengan mahkamah tentera.
76. Keterangan palsu.
77. Memalsukan suratan perkhidmatan.
78. Tuduhan dsb. yang palsu.
79. Menyatakan maklumat dengan tiada kebenaran.
80. Cuba membunuh diri.
81. Menganiaya pegawai atau askar-laskar yang berpangkat rendah.
82. Penahanan gaji yang menyalahi undang.
83. Kelakuan keji.
84. Membawa barang-barang dengan tidak sepatutnya.
85. Kelakuan pegawai-pegawai yang mengaibkan.
86. Percubaan untuk melakukan kesalahan terhadap akta ini.
87. Kelakuan yang memudaratkan tatatertib perkhidmatan.
88. Kesalahan-kesalahan awam.
Hukuman
89. Hukuman bagi pegawai.
90. Hukuman bagi askar-laskar.
91. Peruntukan-peruntukan mengenai denda.
92. Hukuman medan.
Penangkapan
93. Penagkapan.
94. Peruntukan-peruntukan bagi mengelakkan kelengahan selepas penangkapan.
Melaksanakan Terus
Pertuduhan
95. Penyiasatan pertuduhan oleh pegawai yang memerintah.
96. Pertuduhan hendaklah dibicarakan terus oleh mahkamah tentera.
97. Pembicaraan-pembicaraan selanjutnya atas pertuduhan terhadap pegawai muda laut,
kadet laut,pegawai
kadet, kadet udara, askar-laskar dan anggota sukarela yang berpangkat rendah
daripada pegawai waren.
98. Perbicaraan selanjutnya mengenai pertuduhan terhadap pegawai bertauliah,pemangku naib
leftenan laut dan pegawai waren.
99. Penolakn pertuduhan hendaklah dirujuk kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi.
100. Pengakuan salah kerana tinggal tugas oleh seseorang askar-laskar
101. Pegawai-pegawai yang dikehendaki bertindak sebagai pegawai-pegawai memerintah dan pihak
berkuasa atasan yang berkenaan.
102. Had kuasa bagi membicarakan terus pertuduhan.
Mahkamah Tentera:
Peruntukan-peruntukan Am
103. Bidangkuasa dan kuasa mahkamah tentera.
104. Pihak berkuasa yang mengadakan mahkamah tentera.
105. Keanggotaan mahkamah tentera.
106. Peruntukan-peruntukkan tambahan berkenaan dengan keanggotaan mahkamah tentera.
107. Tempat bagi persidangan mahkamah-mahkamah tentera dan penangguhan untuk bersidang
ditempat lain.
Mahkamah-mahkamah
tentera peruntukan-peruntukan berhubung dengan perbicaraan
108. Cabaran oleh seseorang yang dituduh.
109. Mentadbirkan sumpah.
110. Mahkamah-mahkamah tentera hendaklah bersidang dalam mahkamah terbuka.
111. Pembubaran mahkamah-mahkamah tentera.
112. Keputusan mahkamah tentera.
113. Keputusan dan hukuman.
114. Kuasa mentabibkan kesalahan lain daripada kesalahan yang diperuntukan.
115. Kaedah-kaedah mengenai keterangan.
116. Keistimewaan bagi saksi-saksi dan orang-orang lain dalam mahkamah tentera.
117. Kesalahan-kesalahan oleh orang preman berhubung dengan mahkamah tentera.
118. Pengakuan
Acara
119. Kaedah Achara.
120. Kaedah-kaedah mengenai pelaksanaan tugas-tugas hakim peguam.
121. Memberi pertimbangan terhadap kesalahan-kesalahan.
Mengesah, Menyemak dan
Mengkaji semula Pembicaraan-pembicaraan Mahkamah Tentera
122. Mengesahkan pembicaraan-pembicaraanmahkamah tentera.
123. Rayuan terhadap keputusan atau hukuman.
124. Menyemak keputusan-keputusan mahkamah tentera.
125. Kuasa pegawai pengesah.
126. Pegawai-pegawai pengesah.
127. Kelulusan serta pengesahan dikehendaki bagi hukuman-hukuman bunuh yang tertentu.
128. Mengulangkaji keputusan dan hukuman mahkamah tentera.
129. Menimbangkan semula hukuman-hukuman penjara dan tahanan.
Mengulangkaji Keputusan
Terus Award
130. Mengulangkaji keputusan terus dan award.
131. Peruntukan jika
yang di tuduh didapati gila.
Kecualian bagi
Tugas-Tugas Ketua Hakim Peguam
132. Kecualian bagi tugas-tugas Hakim Peguam
Akta Angkatan Tentera 1972 (Pindaan 1996)
Permulaan, Penggantungan
dan Tempuh Hukuman
133. Permulaan Hukuman.
134. Tempoh hukuman-hukuman penjara dan tahanan.
135. Penggantungan hukuman-hukuman.
Melaksanakan
Hukuman-hukuman Bunuh, Hukuman Penjara dan Tahanan
136. Melaksanakan hukuman-hukuman bunuh.
137. Kaedah-kaedah Penjaraan dan Tahanan.
138. Peruntukan-peruntukan khas mengenal penjara awam dan Persekutuan.
139. Peruntukan –peruntukan khas mengenai penjara awam dan Persekutuan.
140. Negeri di mana hukuman penjara atau tahanan hendak dijalani.
141. Menerima buat sementara orang-orang dalam tangkapan ke dalam jagaan awam.
142. Tugas penguasa penjara dan pegawai-pegawai lain untuk menerima orang salah.
Membicarakan Orang-orang
yang Tidak Lagi Tertakluk kepadaUndang-undang Perkhidmatan dan Had-had Masa
bagi Perbicaraan
143. Pembicaraan dan hukuman bagi kesalahan-kesalahan di bawah undang-undang perkhidmatan
walaupun pesalah tidak lagi tertakluk kepada undang-undang perkhidmatan.
144. Had masa bagi pembicaraan kesalahan-kesalahan di bawah undang-undang perkhidmatan.
Perhubungan antara
Undang-undang Perkhidmatan dan MahkamahAwam dan Muktamadnya Pembicaraan-pembicaraan
145. Bidangkuasa mahkamah awam.
146. Tidak sasiapa boleh dibicarakan dibawah Akta ini atas kesalahan yang sudah dibicarakan.
Siasatan
147. Lembaga siasatan
148. Siasatan keatas ketiadaan hadiran
Peruntukan Pelbagai
149. Pemulehan atau pampas an bagi kesalahan mencuri
150. Perlantekan Ketua Hakim Peguam
151. Perlantekan hakim peguam
152. Perishtiharan
153. Jagaan rekod perbicaraan mahkamah tentera dan hak orang yang dituduh untuk mendapat satu
salinannya.
154. Kelepasan tanggongan bagi pegawai penjara
155. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peratoran dibawah Bahagian ini.
Tafsiran
156. Tafsiran bagi Bahagian V
Akta Angkatan Tentera 1972 (Pindaan 1996)
BAHAGIAN VI
GAJI, LUCUTAN DAN
POTONGAN
Seksyen
157. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peraturan Gaji dan Elaun.
158. Lucutan dan potongan, peruntukan am.
159. Lucutan kerana tidak hadirbertugas
160. Potongan bagi membayar penalty awam
161. Pampasan kerana kehilangan yang disebabkan oleh perbuatan salah atau kecuaian
162. Potongan kerana kerosakan barek
163. Peremitan bagi lucutan dan potongan
164. Menguatkuasakan perintah nafkah dan perintah menentukan bapa dengan potongan daripada gaji
165. Potongan daripada gaji bagi nafkah isteri atau anak
166. Had potongan dibawah seksyen 198 dan 199 dan natijah lucutan
167. Penyampaian proses dalam perbicaraan nafkah
BAHAGIAN VII
PERUNTUKAN
AM
Kuasa memerintah
168. Kuasa memerintah
169. Kuasa memerintah apabila bahagian daripada perkhidmatan yang berlainan berkhidmat bersama
Pemulehan terhadap
pengaduan
170. Pengaduan oleh pegawai171. Pengaduan oleh askar laskar
Peruntukan mengenai
kapal dibawah konvoi
172. Kapal dibawah konvoi
Peruntukan mengenai
Salvej
173. Salvej oleh kapal atau kapal udara Seri Paduka Baginda
Peruntukan berkenaan
dengan Orang Tinggal Tugas dan Anggota yang tidak hadir tanpa cuti
174. Penangkapan orang tinggal tugas dan anggota yang tidak hadir tampa cuti
175. Perbicaraan dihadapan sabuah mahkamah awam jika orang dishak sebagai tidak hadir dengan
cara yang menyalahi undang-undang
176. Orang tinggal tugas dan anggota yang tidak hadir tanpa cuti yang menyerah kepada polis
177. Perakuan penangkapan atau penyerahan orang tinggal tugas dan anggota yang tidak hadir
178. Kewajipan penguasa penjara dan lain untuk menerima orang tinggal tugas dan anggota yang tidak
hadir tanpa cuti.
Kesalahan berkenaan
dengan Angkatan Tentera yang boleh dihukum oleh Mahkamah Awam
179. Hukuman kerana berpura sabagai seorang tinggal tugas180. Hukuman kerana menghalang anggota angkatan tetap dalam menjalankan tugas
Akta Angkatan Tentera 1972 (Pindaan 1996)
Peruntukan berkenaan
dangan keterangan
181. Peruntukan am berkenaan dengan keterangan
182. Bukti bagi keputusan sasuatu perbicaraan awam
183. Keterangan perbicaraan mahkamah tentera
Peruntukan Pelbagai
184. Sekatan atas penurunan pangkat pegawai waran dan pegawai tidak bertauliah
185. Mengelakkan chas atas gaji tentera, pencen
186. Kuasa pegawai tertentu untuk membuat akuan berkenun
187. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peraturan pencen
BAHAGIAN VIII
SIMPANAN ANGKATAN TETAP
188. Simpanan Pegawai
189. Penubuhan suatu simpanan angkatan tetap
190. Kerahan dengan perishtiharan
191. Kerahan untuk latihan
192. Pekerjaan awam anggota simpanan tidak tersentuh oleh perkhidmatan dalam simpanan
193. Pemberhentian kerja anggota simpanan
194. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peruntukan yang meliputi kerahan, gaji, laporan
bagi anggota simpanan.
BAHAGIAN IX
ANGKATAN SUKARELA
PERSEKUTUAN
195. Menubukan angkatan sukarela
196. Keanggotaan angkatan sukarela
197. Perantah
198. Mentauliahkan pegawai
199. Penubuhan Simpanan Pegawai
200. Pendaftaran perletakan jawatan dan berhenti kerja
201. Latihan dan petugas
202. Mengerah untuk berkhidmatn
203. Menghalang angkatan sukarela dan membantu atau mendorong kealpaan kewajipan
204. Kesalahan
205. Lembaga Penyiasatan
206. Kuasa Yang diPertuan Agong untuk membuat kaedah
207. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peraturan
208. Pengecualian daripada tangkapan awam tertentu
BAHAGIAN X
PEMAKAIAN AKTA DAN
PERUNTUKAN TAMBAHAN
Orang yang tertakluk
kepada undang perkhidmatan dibawah akta ini
209. Orang yang tertakluk kepada undang perkhidmatan peruntukan am
210. Orang yang tertakluk kepada undang perkhidmatan angkatan asing
211. Pemakaian akta kepada penumpang kapal dan kapal udara Seri Paduka Baginda
212. Pemakaian Akta kepada orang pereman
pemakai : ia
kepada Angkatan Tertentu
213. Pemakaian Akta kepada simpanan dan angkatan sukarela
214. Kuasa yang boleh dijalankan dalam perundangan kecil
215. Pelaksanaan perintah, surat cara
216. Peruntukan peralehan
217. Pemansokan enakmen dan ordinan yang ada
Akta Angkatan Tentera 1972 (Pindaan 1996)
Jadual Pertama
Jadual Kedua
Angkatan tentera
Undang Malaysia
Akta 77
AKTA ANGKATAN TENTERA,
1972
Suatu Akta bagi meminda
dan menyatukan undang-undang berhubung dengan penubuhan,pentadbiran dan
tatatertib angkatan tentera Malaysia.
MAKA INILAH DIPERBUAT
UNDANG-UNDANG oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda YangDipertuan
Agong Peruntukan Pelbagai
184. Sekatan atas penurunan pangkat pegawai waran dan pegawai tidak bertauliah
185. Mengelakkan chas atas gaji tentera, pencen
186. Kuasa pegawai tertentu untuk membuat akuan berkenun
187. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peraturan pencen
BAHAGIAN VIII
SIMPANAN ANGKATAN TETAP
188. Simpanan Pegawai
189. Penubuhan suatu simpanan angkatan tetap
190. Kerahan dengan perishtiharan
191. Kerahan untuk latihan
192. Pekerjaan awam anggota simpanan tidak tersentuh oleh perkhidmatan dalam simpanan
193. Pemberhentian kerja anggota simpanan
194. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peruntukan yang meliputi kerahan, gaji, laporan
bagi anggota simpanan.
BAHAGIAN IX
ANGKATAN SUKARELA
PERSEKUTUAN
195. Menubukan angkatan sukarela
196. Keanggotaan angkatan sukarela
197. Perantah
198. Mentauliahkan pegawai
199. Penubuhan Simpanan Pegawai
200. Pendaftaran perletakan jawatan dan berhenti kerja
201. Latihan dan petugas
202. Mengerah untuk berkhidmatn
203. Menghalang angkatan sukarela dan membantu atau mendorong kealpaan kewajipan
204. Kesalahan
205. Lembaga Penyiasatan
206. Kuasa Yang diPertuan Agong untuk membuat kaedah
207. Kuasa Majlis Angkatan Tentera untuk membuat peraturan
208. Pengecualian daripada tangkapan awam tertentu
Akta Angkatan Tentera 1972 (Pindaan 1996)
BAHAGIAN X
PEMAKAIAN AKTA DAN
PERUNTUKAN TAMBAHAN
Orang yang tertakluk
kepada undang perkhidmatan dibawah akta ini
209. Orang yang tertakluk kepada undang perkhidmatan peruntukan am
210. Orang yang tertakluk kepada undang perkhidmatan angkatan asing
211. Pemakaian akta kepada penumpang kapal dan kapal udara Seri Paduka Baginda
212. Pemakaian Akta kepada orang pereman
pemakai : ia
kepada Angkatan Tertentu
213. Pemakaian Akta kepada simpanan dan angkatan sukarela
214. Kuasa yang boleh dijalankan dalam perundangan kecil
215. Pelaksanaan perintah, surat cara
216. Peruntukan peralehan
217. Pemansokan enakmen dan ordinan yang ada
Jadual Pertama
Jadual Kedua
Angkatan tentera
Undang Malaysia
Akta 77
AKTA ANGKATAN TENTERA,
1972
Suatu Akta bagi meminda dan
menyatukan undang-undang berhubung dengan penubuhan,pentadbiran dan tatatertib
angkatan tentera Malaysia.MAKA INILAH DIPERBUAT UNDANG-UNDANG oleh Duli
Yang Maha Mulia Seri Paduka BagindaYang Dipertuan Agong dengan nasihat dan
persetujuan Dewan Negara dan Dewan Rakyat yang bersidangdalam Parlimen, dan
dengan kuasa daripadanya, seperti berikut:
BAHAGIAN I
PERMULAAN
1. Tajuk Ringkas Dan Mula Berkuat Kuasa.
Akta ini bolehlah
dinamakan Akta Angkatan Tentera, 1972, dan hendaklah mula berkuat kuasa pada tarikhsebagaimana
yang ditetapkan oleh Yang Dipertuan Agong melalui pemberitahu dalam Warta.
2. Tafsiran.
Dalam Akta ini,
melainkan jika kandungan ayatnya menghendaki makna yang lain,
perbahasaan-perbahasan yang berikut hendaklah mempunyai erti yang dengan
ini diberi kepadanya masing-masing:-"
anggota simpanan
"ertinya pegawai-pegawai dan
askar-lasykar yang dikehendaki berkhidmat dalamSimpanan Angkatan Tetap di
bawah Bahagian VIII apabila ditamatkan atau genap perkhidmatan penuhmasa mereka
dalam angkatan tetap:"
anggota sukarela
"ertinya seorang
anggota dalam mana-mana angkatan sukarela yang bukan seorang pegawai
bertauliah dalam angkatan itu;"
angkatan sukarela
"termasuklah
Askar Wataniah, Simpanan Sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia
dan Simpanan Sukarela Tentera Udara Diraja Malaysia
angkatan tentera "atau"angkatan tentera Seri Paduka Baginda "termasuklah
angkatan tetap dan angkatan
sukarela Malaysia dan mana-mana angkatan lain yang diisytiharkan oleh Yang
Dipertuan Agongdari semasa ke semasa sebagai angkatan tentera;"
angkatan tetap "termasuklah Tentera Darat Malaysia,
Tentera Laut Diraja Malaysia dan Tentera Udara Diraja Malaysia: dengan
syarat bahawa seseorang pegawai Simpanan Angkatan Tetap atau seseorangpegawai
yang telah bersara dalam erti mana-mana undang-undang bertulis tidaklah dikira
sebagai seoranganggota angkatan tetap kecuali setakat mana yang diperuntukkan
dengan nyata oleh Akta ini;"
askar-lasykar
"ertinya
sesiapa jua, kecuali seorang pegawai yang didaftarkan dalam angkatan
tetap dan
(tertakluk kepada
apa-apa penyesuaian dan ubahsuaian sebagaimana yang ditetapkan oleh mana-mana undang-undang
bertulis atau syarat perkhidmatan berhubung dengan pelantikan, pinjaman atau pertugasan)
mana-mana askar-lasykar tentera laut, tentera darat atau tentera udara sesuatu
negeri asingyang dilantik, dipinjamkan atau dipertugaskan dengan sempurnanya
kepada angkatan tetap;"
bahan-bahan kapal udara "termasuklah:-(a) bahagian-bahagian dan komponan-komponan atau
alatambah-alatambah kapal udara, sama adapada masa itu berada dalam kapal
udara atau tidak;(b) injin, senjata, peluru, bom dan misail-misail lain
dari apa-apa jenis dalam, atau untuk digunakandalam, kapal udara;(c) apa-apa
alat, radas atau perkakas lain dalam, atau untuk digunakan dalam, kapal udara;(d)
apa-apa radas yang digunakan berkenaan dengan keberangkatan-naik atau
pendaratan kapaludara atau bagi mengesan pergerakan kapal udara; dan(e)
apa-apa bahanapi atau benda-benda lain yang digunakan bagi menggerakkan kapal
udara danapa-apa bahan yang digunakan sebagai pelicin atau penyejuk untuk
kapal udara atau bahan kapal udara;"
berhadapan dengan musuh", berhubung dengan seseorang, ertinya
bahawa ia sedang bertempur dengan musuh atau hampir hendak bertempur
dengan musuh atau sedang diserang oleh musuh ataudiancam oleh serangan musuh
yang mungkin berlaku dengan segera;"
bintang"termasuklah pingat, reben
pingat, pita semat danlencana kelakuan baik;"
darurat"termasuklah peperangan,
serangan, rusuhan, penderhakaan dan bencana awam sama ada yangsebenarnya
atau yang dikhuatirkan;"
gaji pokok"ertinya apa-apa emolumen bagi seseorang
pegawai atau askar laskar yang ditetapkan darisemasa ke semasa sebagai
gaji pokok bagi maksud Akta ini oleh peraturan-peraturan yang dibuat di
bawahseksyen 157;"
harta awam"ertinya apa-apa harta sama ada harta aleh atau harta takaleh kepunyaan
mana-mana jabatan Kerajaan Persekutuan atau yang dipegang bagi maksud
mana-mana jabatan itu;"
harta perkhidmatan"termasuklah harta kepunyaan
sesuatu unit, institusi atau unit mes atau mana-manapertubuhan
tempatan yang bersamaan dengan Institiut-institiut Tentera Laut, Tentera Darat
dan TenteraUdara angkatan British;"
Kaedah-kaedah Acara"mempunyai erti yang diberi kepadanya oleh
seksyen 119;"
Kaedah-kaedah Lembaga
Siasatan"ertinya
Kaedah-kaedah berkenaan dengan lembaga-lembagasiasatan yang dibuat oleh Menteri di bawah seksyen 147;"
Kaedah-kaedah Penjaraan
dan Tahanan"ertinya
Kaedah-kaedah berkenaan dengan penjaraan dantahanan orang-orang yang tertakluk kepada undang-undang perkhidmatan
di bawah Akta ini yang dibuatoleh Menteri di bawah seksyen 137;
Kapal Seri Paduka
Baginda"ertinya apa-apa
kapal bertauliah bagi Tentera Laut Diraja Malaysia atauSimpanan
Sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia dan apa-apa kapal yang bertugas dalam
perkhidmatanSeri Paduka Baginda, sama ada kepunyaan Seri Paduka Baginda atau
tidak;"
kapal udara"ertinya apa-apa jentera untuk
terbang, sama ada digerakkan dengan cara jentera atau tidakdan termasuklah
apa-apa jenis belon;"
kapal udara Seri Paduka
Baginda"ertinya
apa-apa kapal udara dalam perkhidmatan Seri PadukaBaginda, sama ada kepunyaan Seri Paduka Baginda
atau tidak;"
kerosakan"termasuklah kebinasaan dan sebutan
mengenai "merosakkan" hendaklah diertikan
sewajar-nya:"
kesalahan awam"mempunyai erti yang diberi kepadanya
oleh seksyen kecil (2) dalam seksyen 88;“
Ketua Perkhidmatan”ertinya Ketua Tentera Darat, Ketua
Tentera Laut atau Ketua Tentera Udara,mengikut mana-mana yang
berkenaan.
Pin. A974/96
mahkamah awam"ertinya sesuatu mahkamah yang mempunyai
bidang kuasa jenayah biasa tetapi tidaktermasuk mana-mana mahkamah di luar
Persekutuan kecuali jika diperuntukkan selainnya dengan nyata;"
mahkamah tentera", kecuali selainnya diperuntukkan dengan
nyata, ertinya suatu mahkamah tentera dibawah Akta ini;"
Majlis Angkatan Tentera"ertinya majlis yang
ditubuhkan di bawah Perkara 137 dalam PerlembagaanPersekutuan;
"mencuri"ertinya melakukan kesalahan mencuri sebagaimana
yang ditaarifkan dalam Kanun Keseksaan;
N.M.B. Bab45. Sabah 3/S9. Swk. Bab57.
Menteri"ertinya Menteri yang
bertanggongjawab bagi pertahanan;"
musoh"termasuklah semua orang
yang mengambil bahagian dalam gerakan bersenjata menentang mana-mana
angkatan tentera Seri Paduka Baginda atau mana-mana angkatan yang bekerjasama
dengannya dan juga termasuklah pendahagi-pendahagi
bersenjata,
penderhaka-penderhaka bersenjata, perusuh-perusuh bersenjata dan
lanun-lanun;"
pangkat"ertinya apa-apa jua jenis pangkat dan
termasuklah rate;"
pangkat memangku'' ertinya apa-apa jenis pangkat(walau apa jua namanya dipanggil)
yang penyandangnya boleh diperintah diturunkan kepada pangkatasalnya oleh
seseorang pegawai memerintah yang berkuasa di bawah peraturan-peraturan
yang dibuat dibawah seksyen 155 dan "pemangku pegawai waran",
"pemangku ketua pegawai kecil", "pemangkupegawai tidak
bertauliah" dan "pemangku pegawai kecil" hendaklah diertikan
sewajarnya;"
pegawai"ertinya sesiapa jua yang berpangkat atau
berpangkat lebih tinggi daripada pegawai muda laut
atau pegawai kadet yang
telah dilantik kepada atau ditauliahkan dalam angkatan tentera dan
(tertaklukkepada apa-apa penyesuaian dan ubahsuaian sebagaimana yang ditetapkan
oleh mana-mana undang-undang bertulis atau syarat-syarat perkhidmatan berhubung
dengan pelantikan, pinjaman atau pertugasan)mana-mana pegawai tentera laut,
tentera darat atau tentera udara sesuatu negeri asing yang telah
dilantik,dipinjamkan atau dipertugaskan dengan sempurnanya kepada angkatan
tentera;
Pin. A974/96
pegawai atasan", berhubung dengan mana-manapegawai atau
askar laskar lain, ertinya mana-mana pegawai atau askar laskar yang diberi
kuasa untukmemberi sesuatu perintah yang sah kepada pegawai atau askar laskar
itu menurut Akta ini atau peraturan-peraturan yang dibuat di bawahnya atau
menurut kelaziman Perkhidmatan;"
pegawai memerintah", berhubung dengan sesiapa jua,ertinya
pegawai, walau apa jua pangkatnya, yang secara langsung
memerintah unit, kapal, stesen, ataupasukan di mana ia berkhidmat atau
bertugas;
pegawai polis tentera"ertinya mashal polis
tentera atau pegawai polis tentera yang dilantik
untukmenjalankan tugas-tugas yang diberi oleh atau di bawah Akta ini kepada
pegawai-pegawai polis tentera;"
pihak berkuasa atasan
yang berkenaan"mempunyai
erti yang diberi kepadanya oleh seksyen kecil (2)dalam seksyen 101;"
pihak berkuasa yang
layak"ertinya Majlis
Angkatan Tentera atau mana-mana pegawai yang dilantik olehMajlis Angkatan
Tentera bagi maksud itu;"
penangkapan"ertinya penangkapan terbuka dan
penangkapan oleh pihak berkuasa awam;“
Perintah Majlis Angkatan
Tentera”ertinya arahan atau
perintah yang dikeluarkan oleh Majlis AngkatanTentera mengikut Akta ini.
Pin. A974/96 "
perkhidmatan"jika digunakan sebagai kata sifat,
ertinya berada dalam atau berkenaan dengan angkatantentera atau mana-mana
bahagian angkatan tentera tersebut;"
salahguna secara tipuan"termasuklah, mengikut
mana yang berkenaan, suatu kesalahan pecahamanah jenayah sebagaimana yang ditakrifkan dalam Kanun Kesiksaan
dan perkataan-perkataan"menyalahguna secara tipuan" hendaklah diertikan sewajarnya;"
semboyan udara"ertinya apa-apa perutusan, semboyan
atau tanda yang diberi, dengan apa-apa cara jua, bagi panduan
kapal udara atau sesuatu kapal udara tertentu;"
simpanan"ertinya Simpanan Angkatan Tetap yang
ditubuhkan di bawah seksyen 189;"
tahanan gaji"ertinya mendapatkan, melalui
potongan-potongan dari gaji pesalah, sesuatu jumlah wangyang tertentu
sebagai pampasan bagi apa-apa perbelanjaan, kerugian atau kerosakan disebabkan
olehsuatu kesalahan yang dilakukan terhadap Akta ini;
Pin. A974/96
“tarikh yang
ditetapkan”ertinya suatu tarikh
sebagaimana yang ditetapkan oleh Menteri melalui pemberitahuan dalamWarta dan Menteri boleh menetapkan tarikh-tarikh yang
berlainan bagi mula berkuatkuasanya berbagai-bagai peruntukan dan tarikh-tarikh
itu bolehlah lebih awal daripada tarikh Akta inidisiarkan.
Pin. A974/96
3. Peruntukan Mengenai Perkhidmatan Giat.
(1) Dalam Akta ini
perbahasaan "dalam perkhidmatan giat", berhubung dengan sesuatu
angkatan ertinyabahawa angkatan itu sedang bertempur dengan musuh
atau berada dalam sesuatu negeri atau wilayahdi luar Persekutuan bagi
maksud memelihara jiwa atau harta atau sedang menduduki sesuatu negeriasing
secara tentera, dan berhubung dengan seseorang ertinya bahawa orang itu sedang
berkhidmatdalam atau dengan sesuatu angkatan yang sedang dalam
perkhidmatan giat.
(2) Jika Menteri berpendapat
bahawa, oleh kerana perkhidmatan giat mungkin berlaku dengan segera atautelah
wujud baharunya, adalah perlu sesuatu angkatan disifatkan sebagai dalam perkhidmatan
giat, iaboleh mengisytiharkan supaya angkatan itu disifatkan sebagai dalam
perkhidmatan giat bagi sesuatu tempoh,
tidak lebih daripada tiga bulan, mulai dari tarikh perisytiharan itu mula
berkuat kuasasebagaimana yang dinyatakan di dalamnya.
(3) Jika Menteri
berpendapat adalah perlu supaya tempoh yang dinyatakan dalam sesuatu
perisytiharan dibawah seksyen kecil yang akhir tersebut di atas itu patut
dilanjutkan atau, jika telah dilanjutkan dahulunya dibawah seksyen kecil ini,
tempoh itu patut dilanjutkan lagi, maka ia boleh mengisytiharkan
dinyatasupaya tempoh tersebut dilanjutkan selama sesuatu tempoh, yang tidak
lebih daripada tiga bulan, mengikutsebagaimana yang dinyatakan dalam
perisytiharan di bawah seksyen kecil ini.
(4) Jika, pada bila-bila
masa mana-mana angkatan disifatkan sebagai dalam perkhidmatan giat
menurutperuntukan-peruntukan seksyen ini yang di atas, Menteri berpendapat
bahawa tiada apa-apa perlunyabagi angkatan itu dianggap sebagai masih dalam
perkhidmatan giat, maka ia boleh mengarahkansupaya mulai dari tarikh arahan itu
mula berkuat kuasa angkatan itu hendaklah terhenti daripada disifatkan sebagai
dalam perkhidmatan giat; tetapi apa-apa arahan di bawah seksyen kecil ini tidak
akan menyentuh apa-apa yang dilakukan menurut perisytiharan sebelum arahan itu
mula berkuatkuasa.
(5) Menteri boleh
mewakilkan kuasa-kuasa yang diberi kepadanya oleh seksyen kecil (2) dan (3)
seksyenini kepada mana-mana pegawai yang berpangkat tidak rendah daripada
kolonel atau yang setaraf dengannya yang memerintah sesuatu angkatan
yang sedang berkhidmat di luar Persekutuan:
Pin. A974/96
Dengan syarat bahawa
sebelum seseorang pegawai yang telah diwakilkan oleh Menteri segala
ataumana-mana kuasanya yang tersebut di atas itu membuat suatu perisytiharan di
bawah seksyen ini iahendaklah, melainkan jika ia berpuas hati bahawa
perhubungan tidak mungkin dibuat dengan cukup cepatdengan Menteri, mendapatkan
persetujuan Menteri terhadap perisytiharan itu; dan jika dalam apa-apa
halpersetujuan itu tidak dapat diperolehi sebelum sesuatu perisytiharan di
bawah seksyen ini dibuat pegawaiitu hendaklah melaporkan kepada Menteri dengan
seberapa segera yang boleh bahawa perisytiharan itutelah dibuat.
BAHAGIAN II
ANGKATAN TETAP MALAYSIA
4. Menubuhkan Angkatan Tetap.
(1) Maka hendaklah di
tubuh dan disenggarakan dalam Persekutuan tiga Perkhidmatan angkatan tetapyang
berikut,(a) "Tentera Darat Malaysia" atau dalam bahasa Inggeris
"The Malaysian Army" (kemudian daripada inidisebut "Tentera
Darat");(b) "Tentera Laut Diraja Malaysia" atau dalam bahasa
Inggeris "The Royal Malaysian Navy" (kemudian daripada ini disebut
"Tentera Laut"); dan(c)"Tentera Udara Diraja Malaysia" atau
dalam bahasa Inggeris "The Royal Malaysian Air Force"(kemudian
daripada ini disebut "Tentera Udara").
(2) Dalam tiap-tip satu
tahun perbelanjaan yang dicadang akan dilakukan bagi angkatan tetap hendaklah
dimasukkan dalam jumlah
anggaran perbelanjaan yang akan dilakukan bagi angkatan tentera.
5. Keanggotaan Angkatan Tetap.
(1) Angkatan tetap
hendaklah terdiri daripada kor, kapal, pasukan dan lain-lain komponen
sebagaimanayang diwujud dan ditubuhkan dari semasa ke semasa oleh Majlis
Angkatan Tentera denganpersetujuan Yang Dipertuan Agong melalui perintah yang
disiarkan dalam Warta
(2) Tiap-tiap kor, kapal,
pasukan atau lain-lain komponen yang diwujud atau ditubuhkan melalui
perintahyang dibuat di bawah peruntukan-peruntukan seksyen kecil yang akhir
tersebut di atas hendaklahmempunyai dan dikenali dengan nama atau gelaran
sebagaimana yang ditetapkan oleh MajlisAngkatan Tentera dengan kelulusan Yang
Dipertuan Agong dalam perintah itu.
(3) Apa-apa sebutan
dalam mana-mana undang-undang bertulis mengenai mana-mana kor, kapal,
pasukanatau lain-lain komponen yang diwujud, ditubuh dan dinamakan seperti di
atas hendaklah ditafsirkansebagai suatu sebutan mengenai kor, kapal, pasukan
atau lain-lain komponen itu atau, mengikutmakna yang dikehendaki oleh kandungan
ayatnya, mengenai anggotanya.
(4) Sesuatu kor,
angkatan atau lain-lain komponen hendaklah terdiri daripada unit-unit
sebagaimana yangditentukan oleh Majlis Angkatan Tentera dari semasa ke semasa.
(5) Majlis Angkatan
Tentera, dengan kelulusan Yang Dipertuan Agong, boleh dari semasa ke
semasa,melalui perintah yang disiarkan dalam Warta melakukan mana-mana daripada
perkara-perkara yangberikut, iaitu:-(a) membubar mana-mana kor, pasukan atau
lain-lain komponen itu pada kesemuanya atau sebahagiannya; atau
(b) menyatukan mana-mana
kor dengan mana-mana kor lain atau mana-mana pasukan dengan mana-mana pasukan
lain atau mana-mana komponen dengan mana-mana komponen lain; atau
(c) memotong nama
mana-mana kapal dari daftar; atau
(d) mengubah atau
meminda nama atau gelaran mana-mana kor, kapal, pasukan atau lain-lainkomponen.
5A. Perkhidmatan Di Luar Malaysia
Pin. A974/96
Majlis Angkatan Tentera
boleh menghendaki seseorang pegawai atau askar laskar berkhidmat di
luar Malaysia.
5B. Pertugasan Pegawai Atau Askar Laskar Kepada Angkatan Di Dalam Dan Di Luar Malaysia.
Akta 432.
Pin. A974/96
(1)
Majlis Angkatan Tentera boleh
mempertugaskan buat sementara mana-mana pegawai atau askar
laskar kepada:-
(a)
mana-mana angkatan
pelawat yang ada di Malaysia menurut perenggan (b) sub-seksyen (1)seksyen 17
Akta Angkatan Pelawat 1960; atau
(b)
mana-mana angkatan asing
sesuatu negara lain di luar Malaysia.
(2)
Sesuatu perintah yang
dibuat menurut perenggan (b) subseksyen (1) hendaklah mengikat pegawaiatau
askar-lasykar, mengikut mana-mana yang berkenaan, kepada undang-undang tentera
di bawahAkta ini setakat, dan tertakluk kepada apa-apa padanan dan ubahsuaian
sebagaimana yangdiperuntukkan oleh atau di bawah mana-mana undang-undang
bertulis berhubung dengan pertugasananggota angkatan itu di negara itu.
5C. Peminjaman Pegawai Atau Askar Laskar.
Pin. A974/96
Majlis Angkatan Tentera
boleh meminjamkan seseorang pegawai atau askar-lasykar
ke perkhidmatan:-(a) sesuatu jabatan Kerajaan Persekutuan;
(b) sesuatu Negeri;
(c) sesuatu pihak
berkuasa tempatan;
(d) sesuatu badan
berkanun; atau
(e) sesuatu organisasi,
di dalam atau di luar
Malaysia:
Dengan syarat bahawa
pegawai atau askar laskar itu, mengikut mana-mana yang berkenaan,hendaklah
terus menjadi anggota angkatan tetap tetapi saraannya hendaklah dibayar oleh
jabatan Kerajaan Persekutuan, Negeri, pihak berkuasa atau organisasi itu,
mengikut mana-mana yang berkenaan, yangkepada perkhidmatannya dia dipinjamkan.
5D. Kegunaan Bagi Maksud Operasi.
Seksyen 5A, 5B dan 5C
tidaklah terpakai berhubungan dengan kegunaan bagi maksud operasi pegawai atau
askar-lasykar, mengikut mana-mana yang berkenaan.
Pin. A974/96
No comments:
Post a Comment